ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI CZYTANIA I PISANIA Z WYKORZYSTANIEM JAPOŃSKIEJ SZTUKI KAMISIBAI.
Kamishibai wywodzi się z Japonii, gdzie jeszcze do pierwszej połowy XX wieku było najbardziej znaną formą rozrywki ulicznej. W magiczne pudełko wyposażone były mobilne sklepiki ze słodyczami prowadzone przez snujących opowieści sprzedawców. Do Europy technika ta zawitała w latach sześćdziesiątych. Obecnie przeżywa swój renesans – obrazkowy teatrzyk stał się nieodłącznym narzędziem kreatywnych pedagogów. To „kino dla oczu i uszu” stosowane jest coraz częściej w przedszkolach, szkołach, bibliotekach i świetlicach szkolnych.
Walory dydaktyczne kamishibai
- nadaje się do pracy z dziećmi i młodzieżą w każdym wieku i na każdym poziomie językowym
- jest medium mobilnym, które można zabrać wszędzie tam, gdzie znajduje się publiczność
- uczy poprzez zabawę
- ułatwia zrozumienie tekstów
- pozwala uczniom „zanurzyć się” w języku
- pobudza wyobraźnię, kreatywność i pozwala uczniom wykazać się uzdolnieniami
- umożliwia przeżywanie emocji
- daje poczucie akceptacji uczniom słabszym i zwiększa ich motywację
- pozwala opowiadającemu zapomnieć o tremie i łagodzi lęk przed mówieniem
- zależnie od sposobu zastosowania może pomóc rozwijać sprawność słuchania, mówienia, pisania i czytania
Przykłady aktywności dzieci na zajęciach z kamishibai:
- opowiadanie własnymi słowami gotowych baśni,
- czytanie na głos gotowych baśni,
- ilustrowanie znanych baśni lub innych opowiadań,
- wymyślanie własnych lub wspólnych opowiadań,
- pisanie scenariuszy,
- ilustrowanie własnych opowiadań,
- ilustrowanie i prezentowanie tematów związanych z programem nauczania,
- ilustrowanie i prezentowanie opowiadań w językach obcych.