14..10.2016 POWRACAMY Z METODĄ KAMISIBAI

ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI CZYTANIA I PISANIA Z WYKORZYSTANIEM JAPOŃSKIEJ SZTUKI KAMISIBAI.

Kamishibai wywodzi się z Japonii, gdzie jeszcze do pierwszej połowy XX wieku było najbardziej znaną formą rozrywki ulicznej. W magiczne pudełko wyposażone były mobilne sklepiki ze słodyczami prowadzone przez snujących opowieści sprzedawców. Do Europy technika ta zawitała w latach sześćdziesiątych. Obecnie przeżywa swój renesans – obrazkowy teatrzyk stał się nieodłącznym narzędziem kreatywnych pedagogów. To „kino dla oczu i uszu” stosowane jest coraz częściej w przedszkolach, szkołach, bibliotekach i świetlicach szkolnych.

Walory dydaktyczne kamishibai

  • nadaje się do pracy z dziećmi i młodzieżą w każdym wieku i na każdym poziomie językowym
  • jest medium mobilnym, które można zabrać wszędzie tam, gdzie znajduje się publiczność
  • uczy poprzez zabawę
  • ułatwia zrozumienie tekstów
  • pozwala uczniom „zanurzyć się” w języku
  • pobudza wyobraźnię, kreatywność i pozwala uczniom wykazać się uzdolnieniami
  • umożliwia przeżywanie emocji
  • daje poczucie akceptacji uczniom słabszym i zwiększa ich motywację
  • pozwala opowiadającemu zapomnieć o tremie i łagodzi lęk przed mówieniem
  • zależnie od sposobu zastosowania może pomóc rozwijać sprawność słuchania, mówienia, pisania i czytania

Przykłady aktywności dzieci na zajęciach z kamishibai:

  • opowiadanie własnymi słowami gotowych baśni,
  • czytanie na głos gotowych baśni,
  • ilustrowanie znanych baśni lub innych opowiadań,
  • wymyślanie własnych lub wspólnych opowiadań,
  • pisanie scenariuszy,
  • ilustrowanie własnych opowiadań,
  • ilustrowanie i prezentowanie tematów związanych z programem nauczania,
  •  ilustrowanie i prezentowanie opowiadań w językach obcych.