RUCH KADROWY W OŚWIACIE W ŚWIETLE OBOWIĄZUJĄCYCH PRZEPISÓW PRAWA I POTRZEBY OPRACOWANIA ARKUSZA ORGANIZACJI NA ROK SZKOLNY 2020/2021

Zapraszamy na WEBINARIUM

RUCH KADROWY W OŚWIACIE W ŚWIETLE OBOWIĄZUJĄCYCH PRZEPISÓW PRAWA I POTRZEBY OPRACOWANIA ARKUSZA ORGANIZACJI NA ROK SZKOLNY 2020/2021

TERMIN: 16 kwietnia 2020 r., godz. 10.00-14.00 (10-13 szkolenie, 13-14 sesja Q&A- zadawanie pytań, możliwość przesłania wcześniejszych pytań do trenera dotyczących tematu)

CENA: 300 zł (dostęp do webinarium – szkolenie online, materiały w formie elektroniczne, certyfikat,)

INFORMACJA: Agata Musiałkiewicz, tel. 506 081 961

  1. Nawiązanie stosunku pracy
    • zatrudnienie na podstawie umowy o pracę i mianowania
    • przekształcenie umowy o pracę na czas nieokreślony i mianowanie
  1.  Rozwiązanie stosunku pracy
  • kryteria wybór pracownika do zwolnienia – procedury
  • warunki i terminy rozwiązania stosunku pracy
  • świadectwo pracy w kontekście odwołania
  • ochrona przed zwolnieniem – podstawa prawna, możliwości odstąpienia od ochrony, hierarchia przywilejów

III. Przekształcanie stosunku pracy i jego konsekwencje

  • przekształcenie stosunku pracy w związku ze zmianami organizacyjnymi
  • przeniesienie, ograniczenie etatu – warunki, zasady i terminy
  • uzupełnianie etatu – zasady, konsekwencje
  • zmiana warunków pracy i płacy
  1. Stosowanie prawa w praktyce szkolnej – ad. pkt. I-V kazusy, przykłady, wzory dokumentów

 

Trener- specjalista ds. oświaty, ekspert z listy MEN, wykładowca, absolwentka Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej;  nauczyciel dyplomowany; ukończyła studia podyplomowe w zakresie  zarządzania oraz fundusze strukturalne UE i kierowanie projektami na Uniwersytecie Gdańskim;  kurs kwalifikacyjny z nadzoru pedagogicznego. Posiada 30-letnie doświadczenie w pracy w oświacie w tym w szkole zawodowej i kilkunastoletni staż pracy w nadzorze pedagogicznym na stanowiskach Wizytatora i Dyrektora Wydziału Pragmatyki Zawodowej Nauczyciela Przez 3 kadencje pełnienia funkcję rzecznika dyscyplinarnego dla nauczycieli, edukatora i trenera szkoły zawodowej z ramienia Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej oraz eksperta awansu zawodowego nauczycieli. Jest autorką licznych programów szkoleń dla nauczycieli i kadry zarządzającej w oświacie, współautorką pierwszego programu modułowego do zawodu technika ekonomisty. Współpracuje z uczelniami wyższymi w zakresie form doskonalenia zawodowego nauczycieli; prowadzi zajęcia na studiach wspomagający szkoły oraz sieci współpracy, samokształcenia nauczycieli i kadry zarządzającej, prowadzonych przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne i niektóre Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli, prowadzi webinaria, a także trener w wielu innych instytucjach i firmach szkoleniowych. Członek OSKKO. Ekspert z listy MEN (poz.1121). Odznaczona Medalem K.E.N.

Trening Umiejętności Społecznych

Zapraszamy na kurs prowadzony przez

Pana Wojciecha Modrzejewskiego

Trening Umiejętności Społecznyc

 

TERMIN: 4-5 kwietnia 2020 r., 16 godzin dydaktycznych

CENA: 480 zł (wliczone materiały szkoleniowe, certyfikat MEN lub -zaświadczenie, serwis kawowy)

MIEJSCE Ełk, miejsce szkolenia zostanie podane przed szkoleniem

INFORMACJA: Agata Musiałkiewicz, tel. 506 081 961

 

ADRESACI: Szkolenie przeznaczone jest dla nauczycieli, terapeutów, pedagogów i psychologów, rodziców którzy pracują z wysoko funkcjonującymi osobami z autyzmem lub Zespołem Aspergera.

Certyfikacja: Dla chętnych jest możliwość zakończenia szkolenia egzaminem pisemnym, którego zaliczenie uprawnia do otrzymania certyfikatu Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli wg wymogów MEN potwierdzającego nabycie kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć Treningu Umiejętności Społecznych. Osoby, które nie przystąpią do egzaminu otrzymają zaświadczenie o ukończeniu kursu.

Podczas szkolenia uczestnicy:

  • Zapoznają się z modelem kształtowania umiejętności wg. Arnolda Goldsteina
  • Poznają metody planowania przebiegu zajęć grupowych oraz zasady doboru grup.
  • Zapoznają się z dostępnymi na rynku pomocami do prowadzenia zajęć grupowych i indywidualnych z dziećmi z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu.
  • Przygotują przykładowy plan zajęć grupowych i indywidualnych dostosowany do danej grupy wiekowej oraz poziomu funkcjonowania dzieci.
  • Poznają metody radzenia sobie z trudnymi zachowaniami w trakcie zajęć
  • Nauczą się na co zwrócić uwagę w procesie terapii.

 

Dla kogo?

Szkolenie przeznaczone jest dla nauczycieli, terapeutów, pedagogów i psychologów, którzy pracują z wysoko funkcjonującymi osobami z autyzmem lub Zespołem Aspergera.

Certyfikacja:

Dla chętnych jest możliwość zakończenia szkolenia egzaminem pisemnym, którego zaliczenie uprawnia do otrzymania certyfikatu Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli potwierdzającego nabycie kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć Treningu Umiejętności Społecznych. Osoby, które nie przystąpią do egzaminu otrzymają zaświadczenie o ukończeniu kursu.

Podczas szkolenia uczestnicy:

  • Poznają metody planowania przebiegu zajęć grupowych oraz zasady doboru grup.
  • Zapoznają się z dostępnymi na rynku pomocami do prowadzenia zajęć grupowych i indywidualnych z dziećmi z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu.
  • Przygotują przykładowy plan zajęć grupowych i indywidualnych dostosowany do danej grupy wiekowej oraz poziomu funkcjonowania dzieci.
  • Poznają metody radzenia sobie z trudnymi zachowaniami w trakcie zajęć
  • Nauczą się na co zwrócić uwagę w procesie terapii.

Metody i formy pracy stosowane podczas szkolenia:

  • wykład
  • ćwiczenia praktyczne
  • dyskusja
  • praca w grupach

Program:

Program:
DZIEŃ PIERWSZY – 9.00-16.00
• Prowadzenie Treningu Umiejętności Społecznych ogólne zasady
• Zasady doboru do grup terapeutycznych – praktyczne wskazówki
• Planowanie przebiegu zajęć grupowych – dostosowywanie planu do potrzeb i możliwości uczestników.
• Formy pracy oraz materiały terapeutyczne wykorzystywane w pracy z uczniami
• Trudne sytuacje na zajęciach – sposoby reagowania w sytuacjach problemowych
• Kształtowanie motywacji – zasady doboru systemów motywacji
• Generalizacja i transfer umiejętności, kształtowanie nawyków celowej aktywności
• Rola współpracy z rodziną podczas terapii dziecka.
DZIEŃ DRUGI – 9:00 – 16.00
• Omówienie grupy docelowej zajęć TUS
• Opracowanie adekwatnego do grupy TUS systemu motywacji
• Przygotowanie programu zajęć TUS na semestr/rok szkolny
• Planowanie scenariuszy zajęć
• Dobór aktywności do różnych grup wiekowych (przedszkole, szkoła podstawowa, młodzież)
• Przygotowywanie pomocy do zajęć
• Egzamin/zakończenie szkolenia
Trener: Wojciech Modrzejewski- Absolwent Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, oligofrenopedagog, trener pracy osób z autyzmem. Przez 4 lata pracował jako terapeuta behawioralny w Centrum Aktywizacji Zawodowej i Społecznej dla Dorosłych Osób z Autyzmem. Współpracował ze Stowarzyszeniem Pomocy Osobom Autystycznym w Gdańsku przez 7 lat społecznych oraz szkoleń z zakresu pracy nad trudnymi zachowaniami. Obecnie angażując się między innymi w przeprowadzanie interwencji kryzysowych, organizowanie wyjazdów rehabilitacyjno-wypoczynkowych, prowadzenie terapii ruchowej, treningów umiejętności pracuje jako nauczyciel w Szkole Podstawowej nr 1 w Gołdapi, terapeuta w Środowiskowym Domu Samopomocy ,,Słoneczny Dom” oraz pełni funkcję Prezesa Zarządu Fundacji Tu i Teraz wspierającą osoby z niepełnosprawnością intelektualną oraz osoby z autyzmem.

RUCH KADROWY 2020 W PRAKTYCE

 

Zapraszamy na szkolenie prowadzone przez

Pana Dariusza Skrzyńskiego

 

RUCH KADROWY 2020 W PRAKTYCE

 

TERMIN: 27 marca 2020 r., godz. 9.30-15.00

CENA: 400 zł (wliczone materiały szkoleniowe, certyfikat, serwis kawowy, obiad)

MIEJSCE: Ełk, dokładne miejsce podamy Państwu przed szkoleniem

INFORMACJA: Agata Musiałkiewicz, tel. 506 081 961

 

Przygotowania do nowego roku szkolnego Dyrektor szkoły zaczyna już wiosną budując arkusz organizacji, który daje mu oręż do podejmowania konkretnych, często niepopularnych, decyzji kadrowych. Warto przygotować się do nich przez pryzmat najnowszego orzecznictwa sądowego w sprawach kadrowych. Ruch kadrowy to nie tylko obowiązki związane z wypowiadaniem umów, czy stosowaniem alternatywnych form rozwiązań kadrowych (np. przeniesienie, uzupełnienie pensum), ale również czas nawiązywania, czy przedłużania dotychczasowych stosunków pracy, weryfikacji w rejestrach, odbierania oświadczeń dotyczących RODO, obowiązków zwianych z informowaniem o warunkach zatrudnienia nowych pracowników. Przed nadchodzącym ruchem kadrowym zapraszamy Państwa na 1-dniowe szkolenie, w trakcie którego omówimy wszelkie kwestie kadrowe, z którymi w najbliższych miesiącach Dyrektor będzie miał do czynienia, a także zapewnimy zestaw niezbędnych dokumentów, które umożliwią Dyrektorowi rzetelne wywiązywanie się z obowiązków.

Oferowane szkolenie pozwoli: 

  • prawidłowo stosować przepisy KN i KP dotyczące zwalniania i nawiązywania stosunku pracy z nauczycielami i pracownikami niepedagogicznymi,
  • podejmować poszczególne kroki kadrowe tak, aby były skuteczne i zgodne z prawem,
  • poprawnie współpracować ze związkami zawodowymi,
  • właściwie przygotować wymagane pisma kierowane do pracownika, związków zawodowych,
  • zminimalizować ryzyko sporu w sądzie pracy, a w razie potrzeby przygotować niezbędną argumentację dla sądu,
  • poznać prawa nauczycieli w trakcie ruchu kadrowego i prawidłowo je realizować,
  • prawidłowo naliczyć i wypłacić odprawy, nagrody jubileuszowe, ekwiwalent urlopowy,
  • bezbłędnie wypełnić świadectwo pracy,
  • skutecznie i zgodnie z prawem przeprowadzić weryfikację niekaralności nauczyciela,
  • poznać obowiązki dyrektora po zatrudnieniu pracownika.

Program szkolenia: 

  • Typowanie nauczyciela do wypowiedzenia – kryteria, orzecznictwo SN, argumentacja do sądu.
  • Rozwiązywanie umów z nauczycielami – stosowanie art. 20, ar. 22, art. 23, art. 27 KN, porozumienie zmieniające. Tematyka ta zostanie omówiona na przykładach różnych form zatrudnienia nauczycieli. 
  • Współpraca ze związkami zawodowymi – reprezentatywność, ilość osób objętych ochroną, konsultacje.
  • Alternatywne rozwiązania kadrowe – stan nieczynny, ograniczenie, przeniesienie, uzupełnienie pensum.
  • Rozwiązanie umów z pracownika niepedagogicznymi.
  • Rodzaje ochrony przed zwolnieniem – wiek emerytalny, ciąża, urlop macierzyński, ochrona związkowa, itp.
  • Zmiana warunków pracy i płacy pracowników (tzw. wypowiedzenie zmieniające).
  • Konsekwencje finansowe rozwiązania umowy – odprawy, nagrody jubileuszowe, ekwiwalent urlopowy.
  • Wypełnianie świadectwa pracy – wzory uzupełnionych dokumentów.
  • Zatrudnianie pracowników oświaty – formy zatrudniania pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych, umowa nauczyciela i pracownika na czas określony, weryfikacja niekaralności, obowiązki dyrektora po zatrudnieniu.
  • Opracowanie informacji o warunkach zatrudnienia – różne możliwości, wzory dokumentów.
  • Wzory pism, wzory oświadczeń pracodawcy. Studium przypadków. Konsultacje indywidualne.

 

 

Informacje dodatkowe: 

UCZESTNICY SZKOLENIA OTRZYMAJĄ ZESTAW MATERIAŁÓW PISEMNYCH (ok. 170 stron) W FORMIE SKRYPTU i WERSJĘ ELEKTRONICZNĄ do wykorzystania w swojej placówce. KAŻDY UCZESTNIK SZKOLENIA OTRZYMA ZAŚWIADCZENIE POŚWIADCZAJĄCE UDZIAŁ W SZKOLENIU.

Szkolenie poprowadzi:

Dariusz Skrzyńskiprawnik, specjalista z zakresu prawa oświatowego, prawa pracy, ochrony danych osobowych, prawa autorskiego, redaktor naczelny czasopisma „Kadry i płace w oświacie” Wydawnictwa Wiedza i Praktyka, autor artykułów, książek i publikacji elektronicznych z zakresu ochrony danych osobowych skierowanych do oświaty; doświadczony wykładowca.

ARKUSZ ORGANIZACJI SZKOŁY I PRZEDSZKOLA. WPŁYW ZAPISÓW W ARKUSZU NA FINANSE dla JST

Zapraszamy na szkolenie

ARKUSZ ORGANIZACJI SZKOŁY I PRZEDSZKOLA. WPŁYW ZAPISÓW W ARKUSZU NA FINANSE.

TERMIN: 17.03.2020 r., godz. 09.00-14.00

CENA: 400 zł (wliczone materiały szkoleniowe, certyfikat, serwis kawowy, obiad)

MIEJSCE: Ek, dokładne miejsce zostanie podane przed szkoleniem

INFORMACJA: Agata Musiałkiewicz, tel. 506 081 961

 

Adresaci: pracownicy JST

 

  1. Uwarunkowania prawne.
  2. Harmonogram opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania arkusza organizacji.
  3. Wzór arkusza organizacji. Informacje wymagane przepisami prawa. Informacje dodatkowe. Przypadek przedszkola i szkoły.
  4. Oddziały i ich wielkość. Przedszkole. Klasy I-III szkół podstawowych. Integracyjne. Specjalne. Sportowe.
  5. Oddziały łączone.
  6. Podział na grupy. Języki. WF. Informatyka. Komputer tańszy od godziny pracy nauczyciela.
  7. Ramowe plany nauczania:
    1. obowiązkowe zajęcia edukacyjne;
    2. dodatkowe zajęcia edukacyjne;
    3. zajęcia rewalidacyjne;
    4. zajęcia w ramach kkz;
    5. zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zindywidualizowana ścieżka kształcenia;
    6. doradztwo zawodowe;
    7. zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów. Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły.
  8. Nauczanie indywidualne.
  9. Świetlica szkolna.
  10. Wynagrodzenia nauczycieli.
  11. Wymiary etatów nauczycieli. Pensum wynikające z przepisów prawa. Pensum ustalane przez organ prowadzący. Pensum łączone. Przykłady i kalkulator.
  12. Etat przeliczeniowy.
  13. Godziny ponadwymiarowe. Korzyści i ograniczenia. Wymiar finansowy godzin ponadwymiarowych z punktu widzenia dyrektora szkoły i jednostki samorządu terytorialnego.
  14. Kiedy godzina ponadwymiarowa jest dla jednostki samorządu terytorialnego realnie darmowa? Czy może to wiedzieć sam dyrektor szkoły? Kiedy godzina ponadwymiarowa stanowi realny wydatek samorządu i ile on wynosi? Przykłady i kalkulator.
  15. Czy stopień awansu zawodowego nauczyciela kosztuje samorząd? Punkt widzenia dyrektora, a samorządu. Wpływu awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu. Kalkulator.
  16. Kwalifikacje nauczycieli – klucz do oszczędnego budżetu.
  17. Wpływ zapisów w arkuszu na budżet szkoły i budżet samorządu. Optymalizacja wydatków.

Szkolenie poprowadzi- Daria Pietrzykowska– Przez 7 lat pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej. Na początku w Wydziale Analiz w Departamencie Ekonomicznym jako pracownik odpowiedzialny za kwestie planowania i wykonywania budżetu w układzie tradycyjnym i zadaniowym. Potem pracownik w Departamencie odpowiedzialnym za finansowanie zadań oświatowych, później jako Naczelnik Wydziału Statystyki odpowiedzialny za system informacji oświatowej. Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, w tym przepisów określających zasady dotowania szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat). Autor nowelizacji ustawy o systemie informacji oświatowej zmieniającej SIO na system dostępny przez przeglądarkę internetową.-

lub Grzegorz Pochopień- Przez 6 lat pracownik Ministerstwa Finansów, później przez 9 lat pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej. W Ministerstwie Edukacji Narodowej na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej.Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, tzw. dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat).Absolwent Matematyki Finansowej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Master of Business Administration na Uniwersytecie Warszawskim.

ARKUSZE, CZYLI ORGANIZACJA SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI W ROKU SZKOLNYM 2020/2021- PLANOWANIE, NADZOROWANIE ORAZ INNE NAJISTOTNIEJSZE ZMIANY W PRZEPISACH PRAWA- szkolenie dla dyrektorów placówek oświatowych

Zapraszamy na szkolenie prowadzone przez

Panią Elżbietę Rabenda

 

ARKUSZE, CZYLI ORGANIZACJA SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI W ROKU SZKOLNYM 2020/2021- PLANOWANIE, NADZOROWANIE ORAZ INNE NAJISTOTNIEJSZE ZMIANY W PRZEPISACH PRAWA- szkolenie dla dyrektorów placówek oświatowych

TERMIN: 16 marca 2020 r., godz. 10.00-15.00

CENA: 400 zł (wliczone materiały szkoleniowe, certyfikat, serwis kawowy, obiad)

MIEJSCE: Ełk, dokładne miejsce podamy Państwu przed szkoleniem

INFORMACJA: Agata Musiałkiewicz, tel. 506 081 961

ADRESACI- dyrektorzy szkół/przedszkoli

PROGRAM:

  1. ARKUSZE ORGANIZACYJNE SZKÓŁ I PLACÓWEK NA ROK SZKOLNY 2020/2021:
  2. a) Fundamentalne zasady w organizacji szkoły/przedszkola w powiązaniu z budżetem samorządu- o czym bezwzględnie należy pamiętać i dlaczego arkusz stanowi narzędzie w optymalizowaniu samorządowych wydatków?
  3. b) Zadania statutowe w arkuszu, czyli dlaczego bez znajomości statutu arkusza nie napiszemy i nie zweryfikujemy?
  4. c) RIO, NIK– dlaczego przeglądają arkusze i czego tam szukają?
  5. d) Związki zawodowe, Kurator oświaty, Organ prowadzący- zakres upoważnień, kompetencji i znaczenie dla organizacji szkoły/przedszkola.
  6. e) Kontrola zarządcza w arkuszu- czyli obszary tzw. wysokiego ryzyka w arkuszach. Wymienimy wszystkie i zminimalizujemy potencjalne straty dla budżetu.
  7. f) Planowanie organizacji w arkuszach- weryfikacja przez organy nadzorujące. Gdzie leżą nadmierne wydatki?
  8. g) Konsekwencje zatwierdzonych arkuszy- dla wszystkich stron: FINANSOWE, KADROWE.
  9. a) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkołach/przedszkolach- nie zawsze więcej znaczy efektywniej.
  10. b) zajęcia indywidualne, rewalidacyjne, inne „dochodzące”.
  11. c) zajęcia wynikające z potrzeb i zainteresowań uczniów- godzina dyrektorska a statutowa. Podstawowe różnice dla budżetów.
  12. KADRY W OŚWIACIE, CZAS PRACY NAUCZCIELI, OBOWIĄZKI USTAWOWE,

OBOWIĄZKI STATUTOWE.

  1. a) kadra pedagogiczna kierownicza- ustalanie obniżek, przydział godzin, kadencyjność, planowanie w arkuszu,
  2. b) kadra nauczycielska: zatrudnienie bez błędów formalnych, zatrudnienie dające spełnić warunek ustawowy utrzymania średniego wynagrodzenia, „drogie” rozwiązania kadrowe, przydział godzin ponadwymiarowych,

prawidłowe rozumienie planowania i wypełniania pensum, dopełnienia, ograniczenia, uzupełnienia, przenoszenia, urlopowania, stany nieczynne, etc.

  1. c) „pełnoetatowcy” i „niepełnoetatowcy”, „ponadwymiarowcy”- na co tu zwracamy szczególnie uwagę?
  2. d) obowiązki kadry pedagogicznej w ramach 40.godzinnego czasu pracy.
  3. d) inne ważne zmiany, mające wpływ na politykę kadrową dyrektora szkoły, a zatem też na finanse samorządu.
  4. Dyskusje, wnioski, praca na przykładach zgłaszanych przez uczestników.

 

Szkolenie prowadzi Elżbieta Rabenda– wieloletni praktyk oświatowy w szkolnictwie i samorządzie na stanowiskach kierowniczych, edukator w zakresie organizacji i zarządzania oświatą, specjalista z zakresu tzw. prawa oświatowego. Ceniony wykładowca, zbierający wysokie oceny od uczestników szkoleń. Dotychczas przeszkoliła ponad 150.000 samorządowców, nauczycieli, dyrektorów szkół i przedszkoli publicznych i niepublicznych. Na zlecenie gmin i powiatów dokonuje analizy arkuszy organizacyjnych szkół i przedszkoli pod kątem implementacji przepisów prawa oraz zoptymalizowania oświatowych

budżetów. Kontroluje na zlecenie samorządów szkoły i przedszkola niepubliczne. Autorka licznych publikacji, prelegentka konferencji ogólnopolskich, ekspert w panelach dyskusyjnych na zaproszenie wydawnictw, instytucji, wykładowca współpracująca z publicznymi i niepublicznymi ODN w całym kraju, trener: Centrum Wsparcia Rozwoju Edukacji i Biznesu OTUS, ośrodków FRDL w całym kraju, Fundacji Polskiej Akademii Nauk (PAN), WOKKiSS w Poznaniu, WCIES w Warszawie, Akademii Wspólnoty dla wydawnictwa Municipium, współpracuje z niektórymi RIO i SKO, edukator

wspomagający szkoły oraz sieci współpracy, samokształcenia nauczycieli i kadry zarządzającej, prowadzonych przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne i niektóre Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli, prowadzi webinaria, a także trener w wielu innych instytucjach i firmach szkoleniowych. Członek OSKKO. Ekspert z listy MEN (poz.1121). Odznaczona Medalem K.E.N.

Ełk, Ełk- Trening Umiejętności Społecznych

Zapraszamy na kurs prowadzony przez

Pana Wojciecha Modrzejewskiego

Trening Umiejętności Społecznych

TERMIN: 12-13 październik  2019 r., 16 godzin dydaktycznych

CENA: 480 zł (wliczone materiały szkoleniowe, certyfikat MEN lub -zaświadczenie, serwis kawowy)

MIEJSCE Ełk- Ełk, miejsce szkolenia zostanie podane przed szkoleniem

INFORMACJA: Agata Musiałkiewicz, tel. 506 081 961

ADRESACI: Szkolenie przeznaczone jest dla nauczycieli, terapeutów, pedagogów i psychologów, rodziców którzy pracują z wysoko funkcjonującymi osobami z autyzmem lub Zespołem Aspergera.

Certyfikacja: Dla chętnych jest możliwość zakończenia szkolenia egzaminem pisemnym, którego zaliczenie uprawnia do otrzymania certyfikatu Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli wg wymogów MEN potwierdzającego nabycie kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć Treningu Umiejętności Społecznych. Osoby, które nie przystąpią do egzaminu otrzymają zaświadczenie o ukończeniu kursu.

Podczas szkolenia uczestnicy:

  • Zapoznają się z modelem kształtowania umiejętności wg. Arnolda Goldsteina
  • Poznają metody planowania przebiegu zajęć grupowych oraz zasady doboru grup.
  • Zapoznają się z dostępnymi na rynku pomocami do prowadzenia zajęć grupowych i indywidualnych z dziećmi z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu.
  • Przygotują przykładowy plan zajęć grupowych i indywidualnych dostosowany do danej grupy wiekowej oraz poziomu funkcjonowania dzieci.
  • Poznają metody radzenia sobie z trudnymi zachowaniami w trakcie zajęć
  • Nauczą się na co zwrócić uwagę w procesie terapii.

 Dla kogo?

Szkolenie przeznaczone jest dla nauczycieli, terapeutów, pedagogów i psychologów, którzy pracują z wysoko funkcjonującymi osobami z autyzmem lub Zespołem Aspergera.

Certyfikacja:

Dla chętnych jest możliwość zakończenia szkolenia egzaminem pisemnym, którego zaliczenie uprawnia do otrzymania certyfikatu Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli potwierdzającego nabycie kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć Treningu Umiejętności Społecznych. Osoby, które nie przystąpią do egzaminu otrzymają zaświadczenie o ukończeniu kursu.

Podczas szkolenia uczestnicy:

  • Poznają metody planowania przebiegu zajęć grupowych oraz zasady doboru grup.
  • Zapoznają się z dostępnymi na rynku pomocami do prowadzenia zajęć grupowych i indywidualnych z dziećmi z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu.
  • Przygotują przykładowy plan zajęć grupowych i indywidualnych dostosowany do danej grupy wiekowej oraz poziomu funkcjonowania dzieci.
  • Poznają metody radzenia sobie z trudnymi zachowaniami w trakcie zajęć
  • Nauczą się na co zwrócić uwagę w procesie terapii.

Metody i formy pracy stosowane podczas szkolenia:

  • wykład
  • ćwiczenia praktyczne
  • dyskusja
  • praca w grupach

Program:

Program:
DZIEŃ PIERWSZY – 9.00-16.00
• Prowadzenie Treningu Umiejętności Społecznych ogólne zasady
• Zasady doboru do grup terapeutycznych – praktyczne wskazówki
• Planowanie przebiegu zajęć grupowych – dostosowywanie planu do potrzeb i możliwości uczestników.
• Formy pracy oraz materiały terapeutyczne wykorzystywane w pracy z uczniami
• Trudne sytuacje na zajęciach – sposoby reagowania w sytuacjach problemowych
• Kształtowanie motywacji – zasady doboru systemów motywacji
• Generalizacja i transfer umiejętności, kształtowanie nawyków celowej aktywności
• Rola współpracy z rodziną podczas terapii dziecka.
DZIEŃ DRUGI – 9:00 – 16.00
• Omówienie grupy docelowej zajęć TUS
• Opracowanie adekwatnego do grupy TUS systemu motywacji
• Przygotowanie programu zajęć TUS na semestr/rok szkolny
• Planowanie scenariuszy zajęć
• Dobór aktywności do różnych grup wiekowych (przedszkole, szkoła podstawowa, młodzież)
• Przygotowywanie pomocy do zajęć
• Egzamin/zakończenie szkolenia
Trener: Wojciech Modrzejewski- Absolwent Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, oligofrenopedagog, trener pracy osób z autyzmem. Przez 4 lata pracował jako terapeuta behawioralny w Centrum Aktywizacji Zawodowej i Społecznej dla Dorosłych Osób z Autyzmem. Współpracował ze Stowarzyszeniem Pomocy Osobom Autystycznym w Gdańsku przez 7 lat społecznych oraz szkoleń z zakresu pracy nad trudnymi zachowaniami. Obecnie angażując się między innymi w przeprowadzanie interwencji kryzysowych, organizowanie wyjazdów rehabilitacyjno-wypoczynkowych, prowadzenie terapii ruchowej, treningów umiejętności pracuje jako nauczyciel w Szkole Podstawowej nr 1 w Gołdapi, terapeuta w Środowiskowym Domu Samopomocy ,,Słoneczny Dom” oraz pełni funkcję Prezesa Zarządu Fundacji Tu i Teraz wspierającą osoby z niepełnosprawnością intelektualną oraz osoby z autyzmem. Czytaj dalej →

AKTUALIZACJA DOTACJI OŚWIATOWYCH, W TYM DOTACJI NA KSZTAŁCENIE SPECJALNE ORAZ ICH KONTROLA I ROZLICZANIE W 2019 ROKU

AKTUALIZACJA DOTACJI OŚWIATOWYCH, W TYM DOTACJI NA KSZTAŁCENIE SPECJALNE ORAZ ICH KONTROLA I ROZLICZANIE W 2019 ROKU

TERMIN: 23 września 2019  r., godz. 09.00-14.00

CENA: 400 zł (wliczone materiały szkoleniowe, certyfikat, serwis kawowy, obiad)

MIEJSCE: Ełk, dokładne miejsce zostanie podane przed szkoleniem

INFORMACJA: Agata Musiałkiewicz, tel. 506 081 961

Program szkolenia:

  1. Aktualizacja dotacji w 2019 r.:

– zmiany kwot subwencji oświatowej;

– aktualizacja PKD i wskaźnika zwiększającego;

– mechanizm zapobiegający drastycznym zmianom wysokości dotacji przy aktualizacji.

  1. Zasady aktualizowania dotacji zgodnie z ustawą o finansowaniu zadań oświatowych po nowelizacji:

– aktualizacja w szczególnie uzasadnionych przypadkach.

– wypłacanie dotacji po aktualizacji;

– korygowanie błędów w wyliczeniach.

  1. Dotacje na uczniów niepełnosprawnych – ustalanie wypłacanie, aktualizacja.
  2. Rozliczanie dotacji na uczniów niepełnosprawnych:

– wydatki ponoszone na realizację orzeczeń;

– wydatki ogólne kwalifikowane do rozliczenia dotacji na uczniów niepełnosprawnych.

  1. Dane prezentowane w BIP – zakres danych i termin ich zamieszczenia.
  2. Obowiązki „najbliższej gminy lub powiatu” – przekazanie danych w zakresie podstawowej kwoty dotacji i wskaźnika zwiększającego, zmiany w trakcie roku.
  3. Zasady rozliczeń pomiędzy JST z tytułu zwrotu dotacji za dzieci nie będące mieszkańcem danej jednostki.
  4. Tryb i zasady kontroli wykorzystania dotacji – wymogi ustawy, postanowienia uchwał, obowiązki pracowników.
  5. Wydatkowanie środków z dotacji – przykłady orzeczeń.
  6. Ewidencja księgowa rozliczeń z tytułu dotacji.
  7. Postępowanie o zwrot dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, nadmiernie pobranej lub nienależnej, nieterminowy zwrot dotacji, odsetki.
  8. Podsumowanie i dyskusja. Odpowiedzi na pytania.

 

Szkolenie poprowadzi: Pani Ewa Czechowicz – wieloletni praktyk, trener i specjalista w dziedzinie prawa oświatowego, audytu oraz diagnozy jakości szkół w projektach UE, autorka wielu komentarzy prawnych i autorskich programów nauczania, członek założyciel i Sekretarz Zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty, sprawdzony wykładowcy ceniony za rozległą wiedzę i kompetencje, uzyskuje wysokie oceny szkoleń

SYSTEM INFORMACJI OŚWIATOWEJ- JAK WPROWADZAĆ DANE DO SYSTEMU. WPROWADZANIE DANYCH PRZEZ SZKOŁY I PLACÓWKI

Zapraszamy na szkolenie

SYSTEM INFORMACJI OŚWIATOWEJ- JAK WPROWADZAĆ DANE DO SYSTEMU. WPROWADZANIE DANYCH PRZEZ SZKOŁY I PLACÓWKI

TERMIN: 23.09.2019 r., godz. 10.00-15.00

CENA: 360 zł (wliczone materiały szkoleniowe, certyfikat, serwis kawowy, obiad)

MIEJSCE: Łomża, Ośrodek Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli, ul. Wojska Polskiego 113

INFORMACJA: Agata Musiałkiewicz, tel. 506 081 961

Celem szkolenia jest poznanie tzw. nowego systemu informacji oświatowej w praktyce. Szkolenie jest przeznaczone dla pracowników szkół wprowadzających dane do systemu, ale także dla pracowników samorządu, którzy muszą kontrolować czy dane, które przekazała szkoła są prawidłowe oraz którzy przekazują dane do RSPO.

W ramach szkolenia przeprowadzone zostaną ćwiczenia na rzeczywistej (szkoleniowej) aplikacji systemu informacji oświatowej. Prowadzący szkolenie na aplikacji nowego SIO pokaże, jak wprowadzać dane do poszczególnych modułów nowego SIO.

Szkolenie będzie przeprowadzone na rzeczywistej (szkoleniowej) aplikacji nowego SIO.  Wówczas każdy Uczestnik wspólnie z Prowadzącym będzie mógł wykonywać kolejnego zadania na aplikacji nowego SIO.

Prowadzący szkolenie, oprócz technicznych aspektów funkcjonowania aplikacji, przekaże informacje dotyczące merytorycznych aspektów wprowadzania danych do SIO. Osoby wprowadzające dane do SIO przy przekazywaniu danych są zobowiązane stosować merytoryczne wytyczne Ministerstwa Edukacji Narodowej, tak aby dane wprowadzone do SIO były poprawne pod kątem naliczenia subwencji oświatowej dla samorządu. W przypadku błędnie wprowadzonych danych i zawyżenia subwencji samorząd musi zwrócić te środki, a w przypadku zaniżenia subwencji nie może wystąpić o jej zwiększenie z tytułu błędu w SIO.

Ponadto za pomocą nowego SIO od tego roku uczniowie są zgłaszani do egzaminu ósmoklasisty (w kolejnych latach do innych egzaminów), a w przypadku szkół dotowanych dodatkowo przekazanie danych do SIO jest warunkiem otrzymania dotacji na 2019 rok.

Program szkolenia:

  1. Aspekty prawne – ustawa o systemie informacji oświatowej: ochrona danych osobowych, udzielanie upoważnień, ustawowe obowiązki dyrektora szkoły w związku z uczniem niezweryfikowanym z rejestrem PESEL (współpraca z urzędem stanu cywilnego), prawidłowy sposób rejestrowania orzeczeń i opinii (współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną), zmiany w ustawie, które zgodnie wejdą w życie 1 stycznia 2019 r., itd. Realizacja powyższych obowiązków w aplikacji SIO.
  2. Dane osobowe w SIO a RODO.
  3. Terminy przekazywania danych do SIO.
  4. Udzielenie upoważnienia do dostępu do bazy danych SIO. Prezentacja na aplikacji nowego SIO, jak złożyć wniosek i uzyskać dostęp do bazy danych SIO.
  5. Prezentacja na aplikacji nowego SIO, jak wprowadzać dane do systemu przez przedszkole, szkołę lub placówkę w każdym z modułów: Podmiot, Uczeń, Nauczyciel, Dane zbiorcze.
  6. Prezentacja na aplikacji nowego SIO, jak wprowadzać dane do systemu przez jednostkę samorządu terytorialnego w każdym z modułów: RSPO, Dane zbiorcze.
  7. Prezentacja operacji grupowych usprawniających pracę w nowym SIO: filtry, grupowe operacje w module Uczeń i Nauczyciel.
  8. Prawidłowe zgłaszanie uczniów do egzaminu ósmoklasisty – można tego dokonać tylko poprzez nowe SIO).
  9. Wprowadzanie danych do nowego SIO w kontekście naliczenia części oświatowej subwencji ogólnej dla samorządu. Aspekty merytoryczne dotyczące wprowadzania danych do nowego SIO.
  10. Potwierdzanie prawdziwości danych w nowym SIO do naliczenia subwencji oświatowej dla samorządu: omówienie zestawienia zawierającego dane z nowego SIO do naliczenia subwencji oświatowej dla samorządu, omówienie procedury potwierdzenia prawdziwości zestawiania subwencyjnego – rola samorządu w potwierdzaniu danych subwencyjnych ze szkół i terminy ustawowe, jak i do kiedy można poprawić błąd w nowym SIO w kontekście ustawowych terminów naliczenia subwencji na danych z nowego SIO. Okres możliwych korekt danych SIO i brak możliwości takich korekt po określonej dacie. Konsekwencje niewprowadzenia danych oraz wprowadzenia ich niezgodnie ze stanem faktycznym (zwrot nienależnie pobranej subwencji, 5-letni okres kontroli).
  11. Raporty w strefie dla zalogowanych. Kontrola poprawności danych subwencyjnych z punktu widzenia jednostki samorządu terytorialnego. Możliwości i ograniczenia.
  12. Praca z instrukcjami do nowego SIO – jak sprawnie i szybko znaleźć odpowiedź na pojawiające się pytania, dotyczące technicznych i merytorycznych aspektów wprowadzania danych.

Szkolenie poprowadzi- Daria Pietrzykowska– Przez 7 lat pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej. Na początku w Wydziale Analiz w Departamencie Ekonomicznym jako pracownik odpowiedzialny za kwestie planowania i wykonywania budżetu w układzie tradycyjnym i zadaniowym. Potem pracownik w Departamencie odpowiedzialnym za finansowanie zadań oświatowych, później jako Naczelnik Wydziału Statystyki odpowiedzialny za system informacji oświatowej. Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, w tym przepisów określających zasady dotowania szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat). Autor nowelizacji ustawy o systemie informacji oświatowej zmieniającej SIO na system dostępny przez przeglądarkę internetową.

DIAGNOZA I TERAPIA RĘKI I i II STOPIEŃ- SZKOLENIE CERTFIKOWANE

DIAGNOZA I TERAPIA RĘKI I i II STOPIEŃ- SZKOLENIE CERTFIKOWANE

TERMIN: 9-10 listopad 2019 r., (sobota godziny: 9-17.00; niedziela godzina 9.00- 15.00)

CENA: 600 zł (wliczone materiały szkoleniowe, certyfikat, serwis kawowy)

MIEJSCE: Ełk, dokładne miejsce zostanie podane przed szkoleniem

INFORMACJA: Agata Musiałkiewicz, tel. 506 081 961

 

Prowadząca : Hanna Szyszkowska – specjalista terapii ręki, oligofrenopedagog, terapeuta Integracji Sensorycznej, Terapeuta Integracji Funkcji Wykonawczych, Trener Umiejętności Poznawczych, instruktor Masażu Shantala. Na co dzień prowadzi terapię i pracuje z dziećmi i z młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Od kilkunastu lat szkoli nauczycieli, studentów i rodziców.

Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu formy doskonalenia zawodowego oraz Certyfikat potwierdzający ukończenie kursu I i II stopnia oraz uzyskanie tytułu „Specjalisty Terapii Ręki I i II stopnia” oraz uzyskanie uprawnień do prowadzenia diagnozy zaburzeń małej motoryki i prowadzenia zajęć z Terapii ręki (wydawane w dniu szkolenia), a także materiały dydaktyczne w formie papierowej.

Szczegółowy program szkolenia:
1. Cele i zadania terapii motorycznej, w tym grafomotorycznej.
2. Procesy percepcji zmysłowej. Zmysł dotyku i równowagi. Rola dotyku i propriocepcji w rozwoju dziecka.
3. Dysfunkcje procesów integracji sensorycznej i ich wpływ na rozwój chwytu.
4. Obserwacja zaburzeń małej motoryki w ujęciu całościowej postawy dziecka.
5. Czynniki zaburzające prace ręki.
6. Zarys anatomii i fizjologii ręki. Łuki dłoniowe.
7. Znaczenie ruchu dla rozwoju Ośrodkowego Nerwowego. Pełzanie i raczkowanie.
8. Rozwój psychomotoryczny dziecka: kształtowanie chwytu, manipulacji, koordynacji wzrokowo-ruchowej.
9. Etapy rozwoju grafomotoryki i chwytu pisarskiego.
10. Ocena praksji ręki i diagnoza dysfunkcji motorycznych u dzieci zdrowych i z zaburzeniami rozwoju. Omawianie testów diagnostycznych.
11. Wpływ przetrwałych odruchów pierwotnych na rozwój dziecka. Niedojrzałość neuromotoryczna.
12. Wspomaganie czynności samoobsługowych.
13. Praca z dzieckiem z obniżonym / wzmożonym napięciem mięśniowym.
14. Terapia ręki w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
15. Ćwiczenia ruchowe usprawniające sferę motoryczną. Stymulacja dotykowa niemowląt.
16. Ćwiczenia manualne przygotowujące rękę do czynności grafomotorycznych.
17. Propozycje ćwiczeń ruchowych i zabaw usprawniających pomocnych w profilaktyce zaburzeń motoryki i korygujących takie zaburzenia.
18. Praktyczna nauka stymulacji motorycznej poprzez usprawniający masaż sensomotoryczny ręki.
19. Wykorzystywanie elementów Masażu Shantala w terapii ręki.
20. Torowanie aktywności ręki poprzez zastosowanie elementów różnych metod terapeutycznych i fizjoterapeutycznych.
21. Konstruowanie planu terapii.
22. Współpraca z rodzicami.
23. Warsztat Terapeuty Ręki – prezentacja pomocy dydaktycznych wykorzystywanych w terapii ręki.

Prosimy o wzięcie ze sobą na szkolenie poduszeczkę typu „Jasiek” (będzie pomocna w drugim dniu szkolenia podczas masażu rąk).

PRACOWNICZE PLANY KAPITAŁOWE- JAK WDROŻYĆ I REALIZOWAĆ

Zapraszamy na szkolenie prowadzone przez Panią Renatę Majewską

 

PRACOWNICZE PLANY KAPITAŁOWE- JAK WDROŻYĆ I REALIZOWAĆ

 

TERMIN: 28 czerwca 2019 r., godz.10.00-15.00

CENA: 380 zł (wliczone materiały szkoleniowe, certyfikat, serwis kawowy, obiad)

MIEJSCE: EŁK, dokładne miejsce szkolenia zostanie podane przed szkoleniem

INFORMACJA: Agata Musiałkiewicz, tel. 506 081 961

 

Celem szkolenia jest przygotowanie działów kadrowych, płacowych i finansowych firm do wdrożenia kolejnych programów oszczędnościowych w ramach III filara emerytalnego – pracowniczych

planów kapitałowych (PPK). Wykładowca dokładnie omówi aspekty działania programu, zwłaszcza finansowe – kwestie obliczania składek, dokonywania ich potrąceń,

stosowania ulg podatkowych i składkowych z tego tytułu. Szczegółowo omówi i skonsultuje z uczestnikami obowiązkowe elementy umów tworzących system PPK, ich formę i terminy zawarcia.

Szkolenie przybiera formę praktycznych warsztatów. Uczestnicy mogą na bieżąco zadawać pytać, zgłaszać uwagi czy sugestie.

 

1) Cel realizacji i ogólne założenia działania PPK

  • dodatkowa emerytura
  • zasady tworzenia
  • współfinansowanie przez strony stosunku pracy
  • „opieka” i nadzór państwa
  • porównanie z PPE i innymi programami z III filara,

2) Etapy i terminy wdrażania PPK przez kolejnych pracodawców (dużych, średnich i małych oraz przez zakłady pracy sfery budżetowej),

3) Uczestnicy PPK

  • pracownicy, zleceniobiorcy itd.
  • charakter przynależności do programu
  • rezygnacja z PPK (wzór deklaracji rezygnacji)

4) Umowy tworzące system PPK

  • wybór instytucji finansowej
    • umowa o zarządzanie PPK
    • umowy o prowadzenie PPK
    • obowiązkowe elementy oraz terminy ich zawarcia,

5) Składki na pracownicze plany kapitałowe

  • wpłaty podstawowe i dobrowolne
  • finansowane przez podmiot zatrudniający i przez uczestnika
  • technika ich naliczania z wynagrodzenia uczestnika i odprowadzania na konto w PPK
  • ulgi przysługujące z tego tytułu
  • potrącenia z wynagrodzenia a wpłaty na PPK;

6) Szczególne uprawnienia uczestnika PPK

  • jednoczesny udział w kilku programach,
  • zmiana pracodawcy,
  • możliwość rezygnacji z dokonywania wpłat,
  • wypłata na wypadek śmierci uczestnika,
  • wpłata powitalna,
  • dopłata roczna
    • wypłata transferowa środków PPK w razie zatrudnienia w kilku podmiotach, w razie rozwodu lub ustania wspólności majątkowej,

7) Rozporządzanie środkami zgromadzonymi w ramach PPK

  • osiągnięcie 60 lat,
  • świadczenie małżeńskie,
  • cele mieszkaniowe,
  • poważna choroba
  • wypłata a wypłata transferowa i zwrot środków,

8) Podział środków PPK w razie rozwodu i śmierci uczestnika

  • wypłata transferowa
  • wypłata;

9) Nadzór na funkcjonowaniem PPK

  • zasady inwestowania
  • rygorystyczne przepisy funkcjonowania instytucji finansowych
  • ewidencja PPK
  • sankcje karne,

10) Porady, konsultacje i odpowiedzi na pytania osób biorących udział w szkoleniu

ILOŚĆ MIEJSC OGRANICZONA